Thursday, May 10, 2012

Tekun Sediakan Dana RM400 juta Pinjaman Kepada 40,000 Usahawan



KUALA LUMPUR - Tekun Nasional (Tekun) menyasarkan untuk mengeluarkan pinjaman RM400 juta pada tahun ini kepada 40,000 usahawan, seiring dengan jumlah pemohonan yang terus meningkat setiap tahun, kata Pengarah Urusan/Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Abdul Rahim Hassan.

Katanya, Tekun, yang dahulunya dikenali sebagai Yayasan Tekun Nasional, telah mengeluarkan pinjaman berjumlah RM311.74 juta kepada 34,510 peminjam pada tahun lepas.

Tekun, satu agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia, bermatlamat menyediakan pembiayaan pinjaman mikro dan perkhidmatan sokongan pembangunan usahawan.

"Setakat suku pertama tahun ini, Tekun telah meluluskan permohonan pinjaman 12,886 usahawan berjumlah RM159.35 juta," katanya kepada pemberita di "Seminar Integriti dan Keutuhan Tadbir Urus Tekun Nasional" di sini hari ini.

Seminar yang bertemakan, "Berintegriti, Cekap dan Mengutamakan Pelanggan" itu dirasmikan oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Malaysia Datuk Seri Noh Omar.

Noh turut melancarkan prosedur baru pengurusan pinjaman Tekun, yang mana tempoh permohonan pinjaman dipendekkan kepada 21 hari berbanding 45 hari sebelum ini. Yang turut hadir ialah Ketua Persuruhjaya, Suruhanjaya  Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Seri Abu Kassim Mohamed dan Presiden Institut Integriti  Malaysia Datuk Dr Mohd Tap Salleh. 

Sejak penubuhannya pada 1998 hingga April tahun ini, Tekun telah mengeluarkan pinjaman RM2.072 billion kepada 214,156 peminjam, kata Abdul Rahim. 



"Selangor mencatatkan jumlah peminjam paling ramai, diikuti Terengganu dan Johor," katanya. Tekun berikrar untuk menerapkan amalan tadbir urus yang terbaik serta mencegah dan membanteras segala bentuk rasuah, salah guna kuasa dan penyelewengan dalam melaksanakan tangggung jawab, katanya.

"Seminar ini adalah persediaan awal Tekun memeterai Ikrar Integriti Korporat (CIP)," kata Abdul Rahim sambil menyatakan bahawa seorang Ketua Pegawai  Integriti juga telah dilantik bagi mempertingkatkan integriti Tekun.

CIP adalah usahasama kerajaan, pihak kawal selia dan sektor swasta untuk menggalakkan syarikat-syarikat itu memainkan peranan mereka dalam usaha bersama membanteras rasuah. – Bernama

No comments: