Wednesday, June 12, 2013

Matrade: PKS Disaran Tembusi Pasaran F&B Bahrain

KUALA LUMPUR - Perusahaan kecil dan sederhana (PKS) terutama mereka yang terlibat dalam industri makanan dan minuman halal telah dinasihatkan agar mengekspsort produk mereka ke Bahrain.

"Ini merupakan satu kelebihan kepada mereka untuk mengeksport ke Bahrain kerana negara itu tidak mempunyai industri halal," kata Datuk Dzulkifli Mahmud, Pengarah Kanan Bahagian Pembangunan Pengeksport Perbadanan Pembangunan Perdagangan Luar Malaysia (MATRADE).

Beliau berkata yang produk-produk itu juga boleh memenuhi keperluan penduduk di Arab Saudi kerana ia hanya setengah jam perjalanan dari Bahrain.

Dengan jumlah penduduk 1.25 juta, Bahrain mempunyai sistem cukai sifar yang bermakna PKS boleh menubuhkan syarikat di Bahrain, 100 peratus milik mereka sendiri dan seterusnya mengaut keuntungan besar.

Bercakap kepada pemberita di luar acara seminar mengenai "Peluang Perniagaan dan Pelaburan di Bahrain" di sini, beliau berkata yang Bahrain turut menawarkan potensi besar dalam sektor minyak dan gas, pembinaan dan bahan bangunan.

Seminar separuh hari itu juga bertujuan mewujudkan kesedaran untuk syarikat-syarikat Malaysia mengenai peluang eksport di Bahrain, serta untuk memahami dan menilai dengan lebih baik perniagaan, iklim pelaburan dan potensi di sana.

Beliau berkata yang syarikat-syarikat tempatan dalam sektor minyak dan gas perlu memberikan lebih tumpuan kepada penyediaan perkhidmatan mereka kepada Bahrain yang mempunyai industri minyak dan gas yang pesat.

"Sebagai anggota Majlis Kerjasama Teluk (GCC), ia menawarkan peluang untuk syarikat-syarikat Malaysia memasuki pasaran GCC menerusi Bahrain," kata beliau.

Dalam sektor bahan bangunan, pengeluar boleh mengeksport bahan-bahan mereka seperti jubin dan produk logam ke Bahrain. 

Dzulkifli juga berkata yang kerajaan begitu serius menimbang menyertai dalam sektor pembinaan jambatan Manama Qatar yang mana pembinaannya telah ditangguhkan.

"Adalah menjadi harapan kerajaan untuk mendapatkan beberapa pakej pembinaan itu. Kami amat yakin kerana Malaysia mempunyai kepakaran dalam kerja-kerja kejuruteraan," tambah beliau.

Syarikat-syarikat Malaysia telah terlibat dalam pembinaan Litar Antarabangsa Formula One Bahrain, Pusat Bandar Bahrain dan Bahrain Corridor Improvement Project.

Beberapa syarikat lain yang telahpun beroperasi di Bahrain termasuklah Malakoff Corp Bhd, Malayan Baking Bhd and Marrybrown Fried Chicken Sdn Bhd.

Pada 2012, perdagangan dua hala antara Malaysia dan Bahrain berkembang pesat kepada US$291.11 juta daripada US$245.31 juta pada 2011.

Eksport utama Malaysia ke Bahrain termasuk produk kayu, minyak sawit dan produk elektrik dan elektronik. - Bernama

No comments: