Thursday, July 17, 2008

Bagaimana Saya Boleh Bantu

Salam semua,

Catatan kali ini lebih kepada bagaimana korang boleh menjana pendapatan melalui projek ini.

Biar saya terangkan peringkat demi peringkat ya.

* Beli set pertama = RMxxx

* Anda akan dibekalkan dengan :

  • Perumah / kotak cacing
  • Stok makanan untuk 30 hari
  • Penyembur air
  • Cacing sekilo (1 kg)

* Dalam masa 4 minggu hingga 6 minggu lebih sikit, cacing akan membiak menjadi sekali ganda.

* Apabila kita beri cacing tu makan sekilo sehari, kita akan dapat 30kg baja selepas 30 hari.

* Kerja harian yang perlu dilakukan cuma sembur air 2 kali sehari. Anggaran air sehari ialah 1.5liter.

Untuk mendapatkan baja, pengasingan perlu dibuat (nanti saya explain dalam sessi baja verikompos pulak ya).

Secara teorinya, kita akan dapat balik modal selepas 3 bulan projek ini berlangsung.

Buat masa ini, ada kawan-kawan yang sanggup join projek ni guna konsep "pawah".

Konsep ni pulak, korang bagi modal kepada saya, lepas tu saya akan jaga cacing korang kat umah saya. Saya akan tolong jaga dan jualkan cacing serta baja bila sampai masanya. Itupun kalau korang rasa faktor masa, geli, kotor dan ruang membataskan cita-cita.

Insya-ALLAH, dari sekilo cacing korang akan dapat duit tambahan setiap bulan. Cukup la untuk duit belanja minyak atau lain-lain keperluan.

So, fikirkan dan call aku bila korang rasa-rasa confident atau nak cuba.

p/s : biar bermula dari skala kecil dulu dan lihat hasilnya .......

4 comments:

zam said...

boleh hantar maklumat lanjut mengenai sistem pawah yg saudara jalankan. pm email saya,
anizame@gmail.com

Zul Sella said...

boleh hantar maklumat lanjut mengenai sistem pawah yg saudara jalankan. Saya nak tahu berapa kos yg diperlukan. ini email saya sella.shah@gmail.com tq

Unknown said...

Salam,

En N-zam & Sellaz shahz.
Terima kasih atas kesudian melawat blog saya dan berminat nak ternak cacing.

Saya dah emel keterangan lanjut dan berharap dapat balasan positif.

t kasih.

Anonymous said...

Dear boss,

Bukan nak kata cacing, lalat hinggap kat muka pun aku dah geli. Tapi paling geli, tikus ler. Dah spent 2 hours geledah pasal cacing ni, baru tergerak nak email pengusaha. So, kasik la details pasal pawah mempawah ni, of course la ada untung kan, tapi aku lebih nak tau risiko melabur projek ni. Email aku kat, sharifuzananuar@gmail.com