Friday, September 5, 2008

Update Minggu Ini

Salam semua,

Maaf kerana agak lama juga tidak mengemaskini blog ini. Kesibukan tugas harian dan sambutan bulan Ramadhan yang mulia ini juga membataskan diri ini untuk meluangkan masa. Maklum la, internet line belum ada lagi. Masih berkira-kira nak subscribe telco mana. U-mobile atau Celcom. Kawan-kawan ada cadangan ke?

Berjumpa dengan shamsul dari Melaka tempohari dapat juga input baru dan idea pelan perniagaan untuk projek ini. Terima kasih diucapkan. Ada order baru untuk awak ni. Semoga dapat berjumpa lagi.

Semalam, berurusniaga dengan Dr. Azwan untuk kali kedua. Rajin dia ni buat bisnes. Handphone ada, kedai runcit, kuih raya, klinik dan cacing. Kagum dengan beliau kerana boleh membuat banyak perkara dalam hidupnya. Orang nya 'humble' dan baik sekali. Walaupun buat trading cacing sahaja, beliau banyak tahu mengenai dunia cacing dan boleh belajar dengan dia. Kursus pun dia buat.

Pagi tadi lepas subuh sempat kemaskini bedding cacing-cacing yang dah berjumlah 15kg tu. Setakat ni dah ada 10kg yang dipawah (amanah tu..). Banyak juga rak yang kena check sebelum siang. Nanti tak sempat lak nak gi kerja lak satu hal. Mula-mula check dulu depa ni sihat ke tak (rujuk buku Emas Hitam ms 100).

Ada beberapa ekor dah tak bergerak, mati le kot. So, pindahkan ke rak baru dengan media baru. Petang ni follow-up tengok boleh sejahtera ke tak.

Tapi ada satu rak yang agak mengejutkan juga. Ramai betul cacing putih. Alamak, masalah ke? Semak balik buku En. Saat Sukami (ms 115). Lega....

Puashati buat kerja pagi ni. Walaupun belum sempat kutip baja kompos yang dah tertunggak sejak hari pertama Ramadhan, kerja rutin selesai untuk hari ni.

Esok full day kena ngadap cacing-cacing ni.

p/s : kepada teman-teman yang teringin nak memulakan projek ni, seelok-eloknya beli dulu buku emas hitam tulisan En. Mohamad Saat Sukami

.

No comments: